Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Onze missie? Uhm, ja, die staat op de website geloof ik

"Tsja, nou je het zo vraagt...." Voor mij zit de directie en MT van een succesvol middelgroot bouwbedrijf. De vraag die ik daarnet stelde leek eenvoudig: wat is jullie missie en visie? Ze schuifelen wat op hun stoelen heen en weer en kijken elkaar aan. Dan komt er antwoord van één van de leden: "volgens mij is de afdeling communicatie daar vorig jaar mee bezig geweest." "Ja," vult zijn collega aan, "ik geloof dat het op de website staat." Ik zie sommigen hun telefoon pakken. "Oké, laat ik het anders vragen," probeer ik om te voorkomen dat we straks een kwartier bezig zijn met zoeken, "wat is jullie doel?" De directeur reageert direct: "omzet 80 miljoen." De rest knikt. Dat was bekend.

"En wat is jullie bedoeling," probeer ik weer. "Ja, gewoon geld verdienen, het zijn allemaal mooie woorden dat missie en visiegedoe, maar het komt gewoon neer op geld verdienen, hoe je het wendt of keert," reageert hoofd administratie van het bedrijf. De rest knikt opgelucht mee. Eindelijk iemand die het zegt. Voor mij is dit precies het antwoord waar ik op hoopte. Ik heb de volgende vraag vaker gesteld: "Wat doe je dan hier? Je had nu ook een klant kunnen uitpersen, ik kost geld en jij kost ook geld nu." Er wordt geglimlacht en ik zie sommigen schrikken.

Missie en doel van het team

De missie en de hiervan afgeleide doelen zijn het bestaansrecht van het team. Het team maakt de missie visueel zodat het continu kan zien en voelen waarom we het doen en bespreken of het steeds beter wordt in het realiseren ervan. De missie wordt vertaald (gevisualiseerd) in doelen op basis van KPI's (Kritische Prestatie Indicatoren).

Doelen zijn dus geen doel op zich maar een vertaling van de missie (de bedoeling).

Een mooi voorbeeld is een vliegtuigmaatschappij in Amerika met de missie: "wij zijn de allergoedkoopste." Op een gegeven moment zei een stewardess tegen de directeur. "Ik vind dat we onze passagiers een zakje nootjes moeten aanbieden op onze vluchten." De directeur vroeg aan de stewardess: "wat voegt het zakje nootjes toe aan onze missie?" Als we dat gaan doen worden we één van de vele."


Missie
De missie is de collectieve droom en doel van het team. Eerst je droom als team (de bedoeling), dan het doel en dan het doen. Het geeft bestaansrecht aan het team. Missie en doel geeft antwoord op de vraag "Wat is onze bijdrage aan het grotere geheel?"

Het team trekt zich op richting het verlangen, de missie. Hierdoor ontstaat een intrinsieke "pull"-beweging (daar willen we naar toe) in plaats van de traditionele "push-beweging" door het management.

De missie is "de baas." De missie geeft de richting. Doelen en besluiten worden langs de lat van "wat draagt dit bij aan onze missie" gelegd.

Teamdoelen
Het teamdoel bestaat uit

  • Wat moeten we wanneer leveren?
  • Wat is ons samenwerkingsdoel?

Er zijn grofweg drie "bronnen" voor de missie; urgentie (moeten), ambitie (willen) en roeping (geloven).

De missie

  • Is "de droom" van het team. Het geeft bestaansrecht en het antwoord op de "Waarom"-vraag.
  • Geeft focus en verbindt teamleden met elkaar.
  • Geeft aan wat het team wil betekenen voor haar belanghebbenden zoals klanten, teamleden, partners en maatschappij.
  • Maakt duidelijk waarin de organisatie zich onderscheidt van andere, soortgelijke organisaties.
  • Zorgt voor de "neuzen dezelfde kant op" met betrekking tot het teamresultaat.
  • Zorgt voor bevlogenheid.
  • Zie, hoor, voel je in de dagelijkse praktijk.

Missie zorgt voor bevlogenheid. Twee mannen bikken met hamertjes stenen op maat. Wanneer gevraagd wordt wat ze doen, zegt de ene man: "ik maak stenen op maat en morgen weer." De andere man antwoordt met glinsterende ogen: "ik bouw een kathedraal."

Wil jij een heldere missie en visie voor je bedrijf formuleren?

Lees meer