We willen een communicatietraining!
“We moeten met z’n allen beter leren communiceren,” krijg ik vaak te horen bij een acquisitiegesprek voor een coachklus. “Wil jij ons daar een middag in meenemen?” Hoewel ik het heel leuk vind om een middag met een team te stoeien over dit onderwerp weet ik dat ik heel bedachtzaam moet zijn als mij deze vraag wordt gesteld. “Wat bedoel je precies met communiceren,” vraag ik. De reactie hierop is heel divers. Soms begint mijn gespreksgenoot wat schaapachtig te lachen, kijkt de rest mij aan met een blik van: “ja zeg, jíj bent hier de expert.”
En dan wordt het interessant. We hebben allemaal een eigen interpretatie als het gaat om communiceren. Doe maar eens een rondje door het bedrijf, of, nog spannender, thuis! Meestal komt er een antwoord dat iets te maken heeft met praten. Meer, of juist minder. Bijna niemand komt met luisteren als antwoord, terwijl dit een heel belangrijk element is in de communicatie. En nee, ik bedoel hier niet mee: doen wat de ander zegt. We noemen dat vaak luisteren, maar het is gewoon gehoorzamen. “Moet je eens goed naar mij luisteren,” is niks meer dan: ga jij eens snel doen wat ik je opdraag."
Communicatie begint wat mij betreft met verwachtingsmanagement en afspraken maken. Wat mag ik van jou verwachten? En jij van mij? Waar liggen jouw talenten en die van mij? Hoe verdelen we de rollen en houden elkaar scherp? Wat zijn onze doelstellingen? En onze persoonlijke belangen? Veel ruis in de communicatie ligt simpelweg aan verschillende beelden die we van elkaar hebben, in aannames en beperkende overtuigingen. "Ik dacht dat jij het dinsdag zou opsturen, het is nu donderdag!" is daar een mooi voorbeeld van.
Vaak wordt het paard achter de wagen gespannen. Wordt een communicatietraining ingezet als de medewerkers vastgelopen zijn. Verzopen in het werk vanwege gebrek aan alles. Gebrek aan richting, doelen, heldere afspraken, verwachtingen, inzicht in elkaars talenten en duidelijkheid in de rollen. En we noemen dat dan communicatie, want dat is een makkelijk woord.
Wat te doen?
Pel het probleem af tot de kern. Wat is nu daadwerkelijk en precies het probleem? Negeer daarbij het containerwoord 'communicatie'. Bekijk en bespreek de kern goed en ga met elkaar vanaf dat punt weer vertrekken. Waar heb je behoefte aan, wat gaan we afspreken met elkaar en hoe houden we elkaar scherp?
Nog beter is deze:
Als je met een team gaat samenwerken, begin met een paar stevige sessies om elkaar goed leren kennen, spreek de verwachtingen uit, bepaal doelstellingen en communicatielijnen. Wees duidelijk naar elkaar. En, maak plezier met elkaar! Je zou dat bijna nog vergeten.