Ken je contract!
Op voorhand zijn er duidelijke afspraken gemaakt. De belangen zijn naar elkaar uitgesproken en de wederzijdse verwachtingen zijn bekend. Men gaat voortvarend aan de slag bij deze ketensamenwerking. Het loopt soepeltjes tot de eerste oplevering. Daarbij blijken er meer opleverpunten te zijn dan aan de voorkant als maximum was afgesproken. "Geen probleem," zegt de uitvoerder, "we lossen het op." Bij de tweede keer blijken er nog meer opleverpunten te zijn dan bij de eerste keer. Er is aardig wat bijgekomen. De opzichter loopt boos weg en de rapen zijn gaar. "Waarom heeft de uitvoerder zijn zaakjes niet op orde?" Het bouwbedrijf krijgt alle schuld, maar ziet bij de opdrachtgever, de woningcorporatie ook het één en ander misgaan. Er wordt gewezen naar elkaar. Het levert een naar gevoel en een deuk in het wederzijdse vertrouwen op.
Wat gaat hier mis? Er zijn tenslotte hele duidelijke afspraken gemaakt!
Bij navraag blijkt dat bijna niemand van het bouwteam het contract heeft gelezen. Tijdgebrek, gewoonte, gemakzucht, zeg het maar. Zo is er geen wekelijks spreekuur geregeld, waardoor de woningcorporatie overspoeld wordt met vragen en klachten van ontevreden huurders. De aanname dat zij een slecht bouwteam hebben ingehuurd wordt hiermee vergroot. De dagstart wordt niet gehouden en de onderaannemers worden niet meegenomen in de ontevredenheid over de oplevering. Zij denken nog steeds dat de kwaliteit naar tevredenheid is. Zo zijn er meer voorbeelden. De afspraken die gemaakt zijn aan de voorkant worden onvoldoende opgepakt, wat uiteindelijk resulteert in een onsuccesvolle oplevering.
De moraal van dit verhaal? Lees je contract, haal de actiepunten eruit, richt een goede dagstart in, zorg dat de onderaannemers door middel van een dashboard worden meegenomen in de huurderstevredenheid. Kijk bij problemen verder dan het probleem zelf. Stel jezelf de vraag: waarom is het logisch dat dit gebeurt? Vaak kom je dan tot de kern van het probleem. En de mogelijke oplossing.